تبلیغات
تکواندو - فیزیولوژی کاهش وزن (3) – آب زدایی(2)
 
فیزیولوژی کاهش وزن (3) – آب زدایی(2) ... اخبار پزشگی ,   



مقاله پزشکی,
 فیزیولوژی کاهش وزن (3) – آب زدایی (2)

فیزیولوژی کاهش وزن (3) – آب زدایی (2)

بررسی های برخی دیگر از پژوهندگان حاکی از آن است که کاهش وزن سریع به میزان 1/5 تا 8/5 درصد به روش آب زدایی ،سبب اختلال در انقباضات هم جنبش (ایزوکینتیک ) عضله چهار سر ران تکواندوکاران می شود و حتی یک دوره ی بازیافت 16 ساعته نیز عملکرد را به سطح اولیه باز نمی گرداند ، این در حالی است که ورزشکاران برخی از رشته های ورزشی ،ازجمله تکواندو و کشتی پس از مراسم وزن کشی ، تقریباً به همین اندازه زمان برای ریکاوری و شرکت در مسابقه دارند . جدول زیر برخی از اختلالات حاصل از آب زدایی را به اجمال نشان می دهد .

 جدول 1. از دست دادن آب بدن و اختلالات ناشی از آن

  

میزان آب زدایی از کل وزن بدن

اختلالات ناشی از آب زدایی

یک درصد

تشنگی

دو درصد

ناراحتی مبهم ، نداشتن اشتها

سه در صد

افزایش غلظت خون ،خشکی دهان

کاهش ادرار

چهار درصد

بی حسی اعضا ،بی حوصلگی

پنج درصد

اختلال در تمرکز حواس

شش در صد

افزایش ضربان قلب،اختلال در تنظیم دمای بدن سرگیجه ،تنگی نفس به هنگام تمرین و آشفتگی

هفت درصد

عدم تعادل همراه بابستن چشم ها کاهش هوشیاری

هشت درصد

ناتوانی عمومی ،بی رغبتی برای مبارزه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

نه درصد

نارسایی گردش خون ،از کار افتادن کلیه ها ،کاهش شدید حجم خون و غلیظ شدن آن

 

نتایج برخی دیگر از پژوهش ها حاکی از آن است که چنان چه 1 تا 2 درصد از کاهش وزن بدنی ناشی از آب زدایی باشد ، ممکن است از عملکرد هوازی کاسته شود و اگر 3 تا 4 درصد از کاهش به دلیل آب زدایی باشد ،تاثیری منفی بر ظرفیت بی هوازی ، توان بی هوازی ،مقدار تعریق و دیگر پارامترهای فیزیولوژیکی خواهد داشت . همچنین ، 7 تا 8 درصد کاهش وزن بدن بر اثر از دست دادن اجباری آب ،می تواند به بیش گرمایی و برافروختگی شدید و طاقت فرسا بینجامد . ورزشکار ممکن است تحت چنین شرایطی بتواند به ورزش ادامه دهد ، اما بازده توانی وی به شدت کاهش می یابد . در این شرایط ،فعالیت بدنی ورزشکار آگاهانه نیست . زمانی که دمای عمقی (مرکزی ) بدن از 41 درجه ی سانتی گراد فراتر رود ، اسپاسم های عضلانی یا مشکلات تنفسی ظاهر خواهد شد.همچنین ،مرکز تنظیم دمایی ورزشکار پس از این نخواهد توانست کار خود را به دقت انجام دهد و ورزشکار شروع به لرزیدن می کند (احساس سردی می کند ) و اگر درمان به سرعت آغاز نشود ، چه بسا ایست قلبی روی دهد . اگر ورزشکار به شدت یا در حد متوسط دچار کم آبی شود ، باید تحت شرایط کنترل شده ای به وی غذا رسانی و آب رسانی شود . مصرف بیش از حد و فراوان آب نیز ممکن است تعادل الکترولیتی بدن را برهم زند . وانگهی ،خوردن غذا با حرص و ولع ، گاهی اسهال یا ناراحتی هایی برای معده و روده پدید می آورد. مصرف تقریبا ً یک لیتر مایع در هر ساعت ،به موازات خوردن حدود سه گرم کربو هیدرات به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در ساعت ، روش مناسبی است که می تواند به بازسازی منابع مایعاتی و گلیکوژنی کمک کند.                 منبع : فیزیولوژی کاهش وزن –نویسنده : دکتر بهمن میرزایی

|+| نوشته شده توسط محمد ذاکری در یکشنبه 2 مرداد 1390 و ساعت 09:06 ق.ظ | نظر شما ()
ویرایش شده در - ساعت -

نوشته های پیشین