تبلیغات
تکواندو - فیزیولوژی کاهش وزن (5) – استفاده از رژیم غذایی بسیار کم کالری و محدود
 
فیزیولوژی کاهش وزن (5) – استفاده از رژیم غذایی بسیار کم کالری و محدود ... اخبار پزشگی ,   



مقاله پزشکی ,
 فیزیولوژی کاهش وزن (5) – استفاده از رژیم غذایی بسیار کم کالری و محدود

این روش در مواردی خاص و معمولاً در بیماران ، با نظارت کامل پزشک به کار  می رود  ، اما متاسفانه ، برخی از ورزشکاران ، به ویژه در نزدیکی مسابقات و بدون توجه به پیامدهای آن ، از این روش استفاده می کنند . تا کنون پزشکان و متخصصان تغذیه بهره گیری از چنین روش هایی را توصیه نکرده اند . اما یافته های برخی از مطالعات دیگرنشان می دهد که پهنای استخوان ،حجم بدن و همچنین ،سن بلوغ جنسی  ورزشکارانی که از رژیم غذایی بسیار محدود استفاده کرده اند کاهش یافته و همچنین ، کمبود انرژی در این ورزشکاران ، گذشته از افت عملکرد ، مشکلات روانی و خلقی نیز پدید آورده است .

ورزشکارانی که با چنین روش ها یی اقدام به کاهش وزن بدن خود می کنند ، حتی با دو ساعت استراحت پس از تمرین ، باز هم احساس خستگی شدید می کنند و قادر به پی گیری کامل دوره تمرینی نخواهند بود . از سوی دیگر ،از کارایی سیستم قلبی – تنفسی  این ورزشکاران کاسته می شود و احتمال آسیب پذیری نیز افزایش می یابد.

فعالیت شدید و دراز مدت سبب افزایش دمای رکتال این ورزشکاران (حتی تا 42 درجه سانتی گراد ) می شود و نیز سطح میو گلوبین خون شان به بیش از 50 میلی گرم بر لیتر می رسد .

از نظر پزشکان و متخصصان علم تغذیه ، این شیوه کاهش وزن نگران کننده ترین روش به شمار می رود . در مجموع ، این روش سبب مشکلات گوناگونی می شود از جمله :

1-       اختلال در عملکرد مثانه و کاهش سطح کلسترول مفید خون

2-       اختلال در عملکرد سلول های خونی

3-       عفونت روده و لوزالمعده (پانکراس )

4-       باهث کاهش حجم خون و بی نظمی قلبی و حتی مرگ ورزشکار می شود .

که همه این عوامل می توانند علت افت عملکرد هوازی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل (که به صورت تدریجی کاهش وزن داشتند ) باشند .

در همین زمینه ، گروه دیگری از پژوهندگان نتایج مشابهی را گزارش کردند .

آن ها نشان دادند که کاهش سریع وزن ، نسبت به کاهش تدریجی آن ، آثار ناگوار بیش تری بر استقامت عضلانی کشتی گیران وارد می آورد که ممکن است به  دلیل کاهش وزن بیش تر ، تحریکات عصبی و کاهش حجم پلاسما باشد . همچنین  نشان داده شد که به ازای یک درصد کاهش وزن از طریق آب بدن ورزشکار ، حرارت عمقی بدن سه دهم تا نیم ( 3/0- 5/0) در جه فارنهایت افزایش می یابد که چه بسا عملکرد را در اثر خستگی زود رس با مشکل مواجه کند .

|+| نوشته شده توسط محمد ذاکری در یکشنبه 2 مرداد 1390 و ساعت 08:09 ق.ظ | نظر شما ()
ویرایش شده در - ساعت -

نوشته های پیشین